24 czerwca 2020

Żelazny most spawany w Maurzycach. Niepozorny unikat

W swoim czasie most w Maurzycach w woj. łódzkim, niedaleko Łowicza, mijaliśmy kilka razy w roku. Dlaczego? Bo korzystaliśmy ze starej "dwójki" jeżdżąc na zachód, w kierunku Wielkopolski. Jednak teraz jest autostrada A2 i drogą krajową nr 92 już w ogóle nie jeździmy. Szkoda, bo przy moście w Maurzycach stanęliśmy chyba tylko jeden raz i to w czasach, kiedy w telefonach nie było sprawnych i dobrych aparatów, więc nawet nie mamy stamtąd zdjęcia. A szkoda, bo most w Maurzycach, który łączy brzegi rzeki Słudwi to pierwszy spawany most... na świecie.

Czytaj więcej: Żelazowa Wola

Aby obejrzeć most w Maurzycach trzeba zdjąć nogę z gazu. Jeśli tego nie zrobimy, most przemknie, jako niezauważony. 
Przyznać też trzeba, że sam w sobie obiekt niespecjalnie rzuca się w oczy. Dlatego trzeba ćwiczyć oko, by było odpowiednio czułe i na taki zabytek. Jeżeli nie pomnik... przemysłu.

Google Street View

Pierwszy spawany most drogowy na świecie

Most w Maurzycach został zbudowany w Mińsku Mazowieckim przez firmę K. Rudzki i S-ka. Od początku most był projektowany przez prof. Stefana Bryłę i Władysława Trylińskiego jako częściowo spawany, projekt jednak przerobiono i odcinki nitowane zostały zastąpione spawami. W ten sposób w 1929 roku oddano do użytku pierwszy na świecie całkowicie spawany most drogowy.

Czytaj więcej: Most na Utracie w Kopytowie

Dzięki użyciu nowej technologii spawania elektrycznego most był tańszy i lżejszy, bo zamiast 70 ton, ważył w sumie tylko 56. Obecnie most, który kiedyś był częścią ważnego europejskiego połączenia drogowego o nazwie E8, jest zabytkiem wyłączonym z ruchu i można go oglądać obok drogi krajowej nr 92. Obok jest bezpłatny parking więc łatwo zrobić sobie tutaj małą przerwę w trasie.

Żywe muzeum historii inżynierii

Ze względu na znaczną wartość historyczną i walory inżynieryjno-techniczne już 22 listopada 1968 r. konstrukcja została wpisana do rejestru zabytków pod numerem rejestracyjnym 1031. Stara "poznanianka" stała się jednak drogą bardzo uczęszczaną, w latach 90. Ubiegłego stulecia była to jedna z klasycznych postpeerelowskich "dróg śmierci", gdzie wyprzedzanie "na trzeciego", a nawet "na czwartego" było normą. Z powodu rosnącego ruch most został w 1977 roku przesunięty o około 20 metrów na północ i posadowiony na nowych przyczółkach. Ruch puszczono nową przeprawą.

Czytaj więcej: Mosty w Edynburgu

W 2009 roku konstrukcja przeszła remont generalny, który objął m.in. wymianę nawierzchni i uporządkowanie otoczenia. Od tego czasu most jest udostępniony do darmowego zwiedzania. W 2008 roku most w Maurzycach znalazł się na znaczku pocztowym z serii "Mosty w Polsce". Na trzech pozostałych znaczkach tej seri są: mosty: Poniatowskiego i Siekierkowski w Warszawie oraz most im. Ernesta Malinowskiego w Toruniu.

Jak dojechać do mostu w Maurzycach?

Aby dojechać do mostu w Maurzycach, trzeba kierować się do Maurzyc drogą krajową nr 92. Jadąc ze wschodu, most zobaczymy po prawej stronie szosy, około 6 kilometrów za Łowiczem.

Czytaj więcej: Dąbrowiecka Góra Skansen Forteczny

Aby trafić na stalowy most spawany w Maurzycach można także kilknąć w Mapy Google. W pobliżu można zwiedzić Skansen Ziemi Łowickiej - zjazd jest dosłownie dwa kilometry dalej.




Zobacz most w Maurzycach w usłudze Google Street View:




Pod mostem w Maurzycach (Google Street View):



Więcej ciekawych miejsc do odwiedzenia znajdziesz pod adresem www.wycieczkazadyche.pl lub po prostu wycieczkazadyche.pl.


2 komentarze