Historia i teraźniejszość Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu powstało w 1962 r. z inicjatywy Towarzystwa Miłośników Ciechanowca. Inicjatywie tej przewodzili lekarz dr Paweł Olszewski i nauczyciel mgr Kazimierz Uszyński. Muzeum znajduje się w zespole pałacowo-parkowym z połowy XIX wieku, który jest dawną posiadłością rodziny Starzeńskich. W skład posiadłości wchodzą: klasycystyczny pałac (odbudowany ze zniszczeń wojennych w latach 1966-1969), oficyna, stajnie, wozownia, czynny młyn wodny, leśniczówka. W Mazowiecko-Podlaskim Skansenie Etnograficznym chronionych jest 57 zabytkowych obiektów architektury drewnianej. ( XVIII - początek XX w.), które ulokowano w trzech zespołach, z pełnym wyposażeniem wnętrz.
Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu ma jedenaście działów: Etnograficzny, Historyczny, Budownictwa Wiejskiego, Techniki Rolniczej, Historii Uprawy Roślin i Hodowli Zwierząt, Tradycji Zielarskich, Sztuki, Weterynarii, Promocji, Zbiorów i Bibliotekę. Muzeum zgromadziło ponad 34 tys. eksponatów (w tym ponad 850 maszyn i narzędzi rolniczych), które prezentowane są zwiedzającym w 48 ekspozycjach stałych. Warto obejrzeć: Muzeum Pisanki (jedyne w Polsce) z kolekcją 2203 okazów z całego świata, Muzeum Chleba w zabytkowym młynie wodnym, "Ogród roślin zdatnych do zażycia lekarskiego" według ks. Krzysztofa Kluka wraz z ekspozycją stałą "Tradycje zielarskie", ekspozycję Muzeum Weterynarii oraz wnętrza pałacowe. W muzeum jest m.in. salonik ziemiański prof. Ignacego Pieńkowskiego, gdzie prezentowane są obrazy artysty wśród przedmiotów przeniesionych z dworu Pieńkowskich w Sutnie.
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu - ciekawostki
Muzeum ma swoje zamiejscowe punkty muzealne w Drewnowie (wiatrak z zagrodą młynarza), Dąbrowie Łazach (wiatrak) i Winnie Chrołach (Szkoła Wiejska).
Organizowane tu są liczne imprezy: m in. "Niedziela Palmowa - Konkurs Palm Wielkanocnych", "Jarmark Św. Wojciecha", "Podlaskie Święto Chleba", "Wykopki pod wiatrakiem", "Konkurs gry na instrumentach pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego" i inne.
Raz do roku muzealnicy odpalają jedną z najrzadszych lokomobil.
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu zwiedza około 60 tys. turystów rocznie.
Patronat merytoryczny nad muzeum, sprawuje Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Dlatego jej studenci mogą zwiedzać muzeum za darmo. Muzeum współpracuje także z Politechniką Warszawską oraz z wieloma placówkami naukowymi i muzealnymi w kraju np. Zamkiem Królewskim w Warszawie, Muzeum Techniki w Warszawie, muzeami w Łomży i Białymstoku.
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest Instytucją Kultury Województwa Podlaskiego. Placówka wpisana jest też do Państwowego Rejestru Muzeów Ministerstwa Kultury.
Godziny otwarcia Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
W jakich godzinach jest otwarte Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu? Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest otwarte codziennie przez cały rok. W tygodniu nie ma jednego dnia bez zwiedzania, jak to bywa w innych placówkach muzealnych.
Godziny zwiedzania Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu to:
- poniedziałek 08:15-16:00,
- wtorek-piątek 08:15-18:00,
- weekendy i święta 09:15-19:00.
Bilety do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
Ile kosztują bilety do Muzeum Rolnicwta w Ciechanowcu? Bilety do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu kupimy w kasie w osobnym budynku przed bramą muzeum. Jakie są ceny biletów do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu? Za bilety do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu zapłacimy:
- bilet normalny (z przewodnikiem) - 25 zł;
- bilet expres normalny (z przewodnikiem) - 22 zł (trasa obejmuje zwiedzanie ekspozycji w dworku myśliwskim i wystawy ciągników CMZ);
- bilet ulgowy (z przewodnikiem) - 15 zł;
- bilet expres ulgowy (z przewodnikiem) - 13 zł (trasa obejmuje zwiedzanie ekspozycji w dworku myśliwskim i wystawy ciągników CMZ);
- bilet normalny spacerowy - 18 zł;
- bilet ulgowy spacerowy - 10 zł;
- bilet rodzinny normalny (z przewodnikiem) - 60 zł (przysługuje rodzinom z przynajmniej dwójką dzieci, złożonym z 3 do 5 osób, w tym nie więcej niż 2 osobom dorosłym);
- bilet expres rodzinny - 52 zł (trasa obejmuje zwiedzanie ekspozycji w dworku myśliwskim i wystawy ciągników CMZ);
- bilet rodzinny spacerowy - 42 zł (przysługuje rodzinom z przynajmniej dwójką dzieci, złożonym z 3 do 5 osób, w tym nie więcej niż 2 osobom dorosłym).
Z biletu ulgowego mogą skorzystać:
- dzieci i młodzież szkolna oraz studenci do 26 roku zycia;
- rodzice z Kartą Dużej Rodziny;
- pracownicy dziedziny kultury i sztuki;
- emeryci, renciści i kombatanci;
- mieszkańcy Ciechanowca.
Kasa Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest czynna do godziny przed zamknięciem muzeum.
W poniedziałki wstęp do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest bezpłatny. Kasa jest wtedy czynna do godziny 15:45. Zwiedzanie odbywa się w ramach biletu spacerowego (bez przewodnika). W ramach biletu spacerowego muzeum udostępnia do zwiedzania wnętrza:
- chaty z Piętek-Gręzek;
- chaty z Żer-Czubików;
- chaty z Koców-Schabów;
- chaty z Sak;
- dworku drobnoszlacheckiego z Zarąb.
Trasa zwykła i trasa expres. Czym się różnią?
To rozróżnienie dotyczy obiektów niedostępnych podczas zwiedzania spacerowego. Wchodzi się do nich z przewodnikiem. Nazwy mają związek z długością zwiedzania. Trasa expres jest przeznaczona dla zabieganych. Trasa zwykła zainteresuje zainteresowanych dogłębnym poznaniem ekspozycji.
Ile trwają trasy zwiedzania z przewodnikiem w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu? Czasy trwania zwiedzania z przewodnikiem:
- trasa expres ok. 1 godziny,
- trasa zwykła ponad 3 godziny.
Jak dojechać do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu?
Do Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu najłatwiej dojechać samochodem. Z Warszawy najlepiej kierować się przez Radzymin, Wyszków i Brok do Nura, a następnie do Ciechanowca. Trasa zajmuje około 2,5 godziny i liczy około 150 km. Z Białegostoku można jechać przez Wysokie Mazowieckie - to krótsza droga, około 90 km, którą pokonuje się w 1,5 godziny. Muzeum znajduje się przy ulicy Pałacowej, niedaleko od centrum miasta. Na miejscu dostępny jest bezpłatny parking, zarówno dla samochodów osobowych, jak i autokarów.Czytaj więcej: Skansen w Kuligowie na Mazowszu
Do Ciechanowca można również dotrzeć komunikacją publiczną, choć wymaga to przesiadek. Najlepiej dojechać pociągiem lub autobusem do pobliskich miejscowości jak Łapy, Czyżew lub Wysokie Mazowieckie, a następnie przesiąść się na autobus lokalny do Ciechanowca. Z przystanku do muzeum można dojść pieszo - to zaledwie kilka minut spacerem. Przed podróżą warto sprawdzić aktualne rozkłady jazdy, ponieważ część kursów odbywa się tylko w dni robocze.
Adres Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu: ul. Pałacowa 5, 18‑230 Ciechanowiec.
A jeśli przytrafią się problemy z trafieniem, można kliknąć w Mapy Google.
Zobacz więcej zdjęć z Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu. Najciekawsza w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest chyba ogromna kolekcja ciągników różnych typów, małych, większych, z napędem parowym i spalinowym. Ten ogromny zbiór przechowywany jest w gigantycznej, nowoczesnej hali odpowiednio klimatyzowanej, wzniesionej specjalnie w tym celu, by cała kolekcja mogła być właściwie pokazana, a każdy eksponat znalazł swoje godne miejsce.
Na pierwszym planie najdroższy eksponat. To ciągnik rolniczy, tzw. ciągówka Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker, wyprodukowana przez Heinrich Lanz AG w Mannheim (Niemcy) w 1926 roku. Nominalną moc 12 koni mechanicznych zapewniał jednocylindrowy, dwusuwowy silnik średnioprężny z gruszą żarową o pojemności 6220 cm sześciennych, chłodzony cieczą. Maszyna miała dwa biegi (1+1). Ciągnik o wadze 1630 kg rozpędzał się do prędkości 4,3 km/h. Co ciekawe, by mieć ten egzemplarz na ekspozycji muzeum wydało niemal pół miliona złotych. Zapłacono za niego 479 400 zł, z czego 350 000 tys. w ramach dofinansowania z budżetu państwa.
Ciągnik rolniczy Case 10-18 produkcji J. L. Case Threshing Machine Company w Racine (USA) z roku 1920. Miał 10 koni mechanicznych mocy (7,3 kW) na zaczepie i 18 koni (13,2 kW) na kole pasowym. Cterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy o pojemności 3866 cm sześciennych sprawiał, że przy wadze 1542 kg Case 10-18 jechał do przodu z prędkością 3,6-5,6 km/h, a do tyłu rozwijał prędkość 3,6 km/h. Ciągnik ten został kupiony w Polsce, był już odrestaurowany i w dobrym stanie technicznym. To jeden z najstarszych ciągników w Polsce i jedyny egzemplarz zachowany w kraju. Unikatowy model, poszukiwany przez muzea techniczne i kolekcjonerów na całym świecie. Do muzeum w Ciechanowcu trafił 10 lipca 2023 r. Ciągnik Case 10-18 wytwarzany był w latach 1917-1922 i wyprodukowano 9512 egzemplarzy z tego modelu. Ta maszyna kosztowała 198 900 zł, a dofinansowanie z budżetu państwa na ten cel wyniosło 158 900 zł.
Poczciwy Ursus C-330 wyprodukowany w Zakładach Mechanicznych Ursus w Ursusie w 1971 roku.
Ten ciekawy ciągnik to Ursus C-45 "sagan na gumowych kołach" z 1948 r. Zakładów Mechanicznych Ursus w Ursusie. Ta polska, powojenna maszyna miała moc nominalną 45 koni mechanicznych (33,1 kW) dostarczaną przez jednocylindrowy, dwusuwowy średnioprężny silnik z gruszą żarową chłodzony cieczą. Pojemność tego motoru wynosiła 10300 centymetrów sześciennych. Maszyna miała nominalny uciąg 2200 kg i ważyła 3680 kg. Ursus C-45 osiągał prędkość od 3,3 do 16,7 km/h dzięki ośmiobiegowej skrzyni biegów (6+2).
Jest tutaj spore stadko Dzików.
A to dziadek tych "drobiazgów" - jednoosiowy, ogrodniczy ciągnik BMB Plowmate wyprodukowany w 1943 r. w Wielkiej Brytanii.
Ciągnik Fordson E27N Major.
Czeski Zetor T-25 K produkcji zakładów Zbrojovka Brno w Brnie w Czechosłowacji, wyprodukowany w 1956 roku. Wysokoprężny, dwucylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 2080 cm sześciennych miał moc nominalną 25 koni mechanicznych (18,4 kW). Osiem biegów (6+2) zapewniało jazdę z prędkością do 18,6 km/h. Nominalny uciąg wynosił 1250 kg, a waga - 2130 kg.
Ciągnik Białoruś MTZ-50.
Ciągnik WTZ Uniwersal-2 z Włodzimierskiej Fabryki Traktorów we Włodzimierzu w ZSRR wyprodukowany w 1949 r. Nominalna moc to 22 konie mechaniczne (16,2 kW). Czterocylindrowy, czterosuwowy benzynowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 3600 cm sześciennych rozpędzał maszynę do 8,1 km/h. Traktor o czterobiegowej skrzyni (3+1) ważył 2108 kg.
Amerykański ciągnik Farmall F 20 produkcji fabryki International Harvester Company w Chicago z 1936 r. Czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 3600 cm sześciennych zapewniał moc nominalną 20 koni mechanicznych (14,7 kW). Pięciobiegowa (4+1) maszyna jeździłą z prędkościami od 3,6 do 6 km/h do przodu, a na wstecznym biegu osiągała 4,4 km/h. Ciągnik ten ważył 1995 kg.
Amerykański Titan 10-20 produkcji International Harvester Company w Milwaukee (USA) z 1917 roku. Naftowo-benzynowy dwucylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 8700 cm sześciennych, chłodzony cieczą, dostarczał moc nominalną 20 koni mechanicznych (14,7 kW). Maszyna rozpędzała się do 4,5 km/h, miała trzy biegi (2+1) i ważyła 2372 kg.
Na koniec jeszcze swojski Mazur.
Niesamowita kolekcja pisanek w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu.
Więcej ciekawych miejsc do odwiedzenia znajdziesz pod adresem www.wycieczkazadyche.pl lub po prostu wycieczkazadyche.pl.
Znasz? Skomentuj!