09 września 2025

Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu. Atrakcje, godziny otwarcia, bilety, zwiedzanie

Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu dysponuje przede wszystkim imponującą kolekcją ciągników rolniczych. Czego tu nie ma! Znajdziemy tu popularne kiedyś w PRL traktory Białoruś, Zetor i Ursus - wszystkie różnych typów. Ale są też inne kultowe maszyny, takie jak rozkoszny mały Dzik, który potrafił zaorać niejeden zagon. Jest tu cały przekrój całej branży ciągnikowej, historyczne lokomobile, które napędzała para, a potem pierwsze rolnicze ciągniki spalinowe. Znajdzie się tu nawet ciężką polową maszynę gąsienicową. A jeśli chodzi o kołowe, to znajdziemy tu wszystkie najważniejsze kamienie milowe przemysłu ciągnikowego. Oprócz tego warta uwagi jest gigantyczna kolekcja pisanek wielkanocnych. Zwieńczeniem tej wizyty niech będzie spacer po słynnym skądinąd ogrodzie ziołowym i przechadzka zaułkami skansenu ludowego budownictwa i wizyta w pałacu.

Historia i teraźniejszość Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu

Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu powstało w 1962 r. z inicjatywy Towarzystwa Miłośników Ciechanowca. Inicjatywie tej przewodzili lekarz dr Paweł Olszewski i nauczyciel mgr Kazimierz Uszyński. Muzeum znajduje się w zespole pałacowo-parkowym z połowy XIX wieku, który jest dawną posiadłością rodziny Starzeńskich. W skład posiadłości wchodzą: klasycystyczny pałac (odbudowany ze zniszczeń wojennych w latach 1966-1969), oficyna, stajnie, wozownia, czynny młyn wodny, leśniczówka. W Mazowiecko-Podlaskim Skansenie Etnograficznym chronionych jest 57 zabytkowych obiektów architektury drewnianej. ( XVIII - początek XX w.), które ulokowano w trzech zespołach, z pełnym wyposażeniem wnętrz. 


Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu ma jedenaście działów: Etnograficzny, Historyczny, Budownictwa Wiejskiego, Techniki Rolniczej, Historii Uprawy Roślin i Hodowli Zwierząt, Tradycji Zielarskich, Sztuki, Weterynarii, Promocji, Zbiorów i Bibliotekę. Muzeum zgromadziło ponad 34 tys. eksponatów (w tym ponad 850 maszyn i narzędzi rolniczych), które prezentowane są zwiedzającym w 48 ekspozycjach stałych. Warto  obejrzeć: Muzeum Pisanki (jedyne w Polsce) z kolekcją 2203 okazów z całego świata, Muzeum Chleba w zabytkowym młynie wodnym, "Ogród roślin zdatnych do zażycia lekarskiego" według ks. Krzysztofa Kluka wraz z ekspozycją stałą "Tradycje zielarskie", ekspozycję Muzeum Weterynarii oraz wnętrza pałacowe. W muzeum jest m.in. salonik ziemiański prof. Ignacego Pieńkowskiego, gdzie prezentowane są obrazy artysty wśród przedmiotów przeniesionych z dworu Pieńkowskich w Sutnie.

Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu - ciekawostki

Muzeum ma swoje zamiejscowe punkty muzealne w Drewnowie (wiatrak z zagrodą młynarza), Dąbrowie Łazach (wiatrak) i Winnie Chrołach (Szkoła Wiejska).
Organizowane tu są liczne imprezy: m in. "Niedziela Palmowa - Konkurs Palm Wielkanocnych", "Jarmark Św. Wojciecha", "Podlaskie Święto Chleba", "Wykopki pod wiatrakiem", "Konkurs gry na instrumentach pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego" i inne.
Raz do roku muzealnicy odpalają jedną z najrzadszych lokomobil.
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu zwiedza około 60 tys. turystów rocznie.


Patronat merytoryczny nad muzeum, sprawuje Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Dlatego jej studenci mogą zwiedzać muzeum za darmo. Muzeum współpracuje także z Politechniką Warszawską oraz z wieloma placówkami naukowymi i muzealnymi w kraju np. Zamkiem Królewskim w Warszawie, Muzeum Techniki w Warszawie, muzeami w Łomży i Białymstoku.
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest Instytucją Kultury Województwa Podlaskiego. Placówka wpisana jest też do Państwowego Rejestru Muzeów Ministerstwa Kultury.

Godziny otwarcia Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu

W jakich godzinach jest otwarte Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu? Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest otwarte codziennie przez cały rok. W tygodniu nie ma jednego dnia bez zwiedzania, jak to bywa w innych placówkach muzealnych.


Godziny zwiedzania Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu to:
  • poniedziałek 08:15-16:00,
  • wtorek-piątek 08:15-18:00,
  • weekendy i święta 09:15-19:00.

Bilety do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu

Ile kosztują bilety do Muzeum Rolnicwta w Ciechanowcu? Bilety do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu kupimy w kasie w osobnym budynku przed bramą muzeum. Jakie są ceny biletów do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu? Za bilety do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu zapłacimy:
  • bilet normalny (z przewodnikiem) - 25 zł;
  • bilet expres normalny (z przewodnikiem) - 22 zł (trasa obejmuje zwiedzanie ekspozycji w dworku myśliwskim i wystawy ciągników CMZ);
  • bilet ulgowy (z przewodnikiem) - 15 zł;
  • bilet expres ulgowy (z przewodnikiem) - 13 zł (trasa obejmuje zwiedzanie ekspozycji w dworku myśliwskim i wystawy ciągników CMZ);
  • bilet normalny spacerowy - 18 zł;
  • bilet ulgowy spacerowy - 10 zł;
  • bilet rodzinny normalny (z przewodnikiem) - 60 zł (przysługuje rodzinom z przynajmniej dwójką dzieci, złożonym z 3 do 5 osób, w tym nie więcej niż 2 osobom dorosłym);
  • bilet expres rodzinny - 52 zł (trasa obejmuje zwiedzanie ekspozycji w dworku myśliwskim i wystawy ciągników CMZ);
  • bilet rodzinny spacerowy - 42 zł (przysługuje rodzinom z przynajmniej dwójką dzieci, złożonym z 3 do 5 osób, w tym nie więcej niż 2 osobom dorosłym).

Z biletu ulgowego mogą skorzystać:
  • dzieci i młodzież szkolna oraz studenci do 26 roku zycia;
  • rodzice z Kartą Dużej Rodziny;
  • pracownicy dziedziny kultury i sztuki;
  • emeryci, renciści i kombatanci;
  • mieszkańcy Ciechanowca.
Kasa Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest czynna do godziny przed zamknięciem muzeum.
W poniedziałki wstęp do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest bezpłatny. Kasa jest wtedy czynna do godziny 15:45. Zwiedzanie odbywa się w ramach biletu spacerowego (bez przewodnika). W ramach biletu spacerowego muzeum udostępnia do zwiedzania wnętrza:
  • chaty z Piętek-Gręzek;
  • chaty z Żer-Czubików;
  • chaty z Koców-Schabów;
  • chaty z Sak;
  • dworku drobnoszlacheckiego z Zarąb.

Trasa zwykła i trasa expres. Czym się różnią?

To rozróżnienie dotyczy obiektów niedostępnych podczas zwiedzania spacerowego. Wchodzi się do nich z przewodnikiem. Nazwy mają związek z długością zwiedzania. Trasa expres jest przeznaczona dla zabieganych. Trasa zwykła zainteresuje zainteresowanych dogłębnym poznaniem ekspozycji.


Ile trwają trasy zwiedzania z przewodnikiem w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu? Czasy trwania zwiedzania z przewodnikiem:
  • trasa expres ok. 1 godziny,
  • trasa zwykła ponad 3 godziny.

Jak dojechać do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu?

Do Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu najłatwiej dojechać samochodem. Z Warszawy najlepiej kierować się przez Radzymin, Wyszków i Brok do Nura, a następnie do Ciechanowca. Trasa zajmuje około 2,5 godziny i liczy około 150 km. Z Białegostoku można jechać przez Wysokie Mazowieckie - to krótsza droga, około 90 km, którą pokonuje się w 1,5 godziny. Muzeum znajduje się przy ulicy Pałacowej, niedaleko od centrum miasta. Na miejscu dostępny jest bezpłatny parking, zarówno dla samochodów osobowych, jak i autokarów.

Czytaj więcej: Skansen w Kuligowie na Mazowszu

Do Ciechanowca można również dotrzeć komunikacją publiczną, choć wymaga to przesiadek. Najlepiej dojechać pociągiem lub autobusem do pobliskich miejscowości jak Łapy, Czyżew lub Wysokie Mazowieckie, a następnie przesiąść się na autobus lokalny do Ciechanowca. Z przystanku do muzeum można dojść pieszo - to zaledwie kilka minut spacerem. Przed podróżą warto sprawdzić aktualne rozkłady jazdy, ponieważ część kursów odbywa się tylko w dni robocze.
Adres Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu: ul. Pałacowa 5, 18‑230 Ciechanowiec.
A jeśli przytrafią się problemy z trafieniem, można kliknąć w Mapy Google.



Zobacz więcej zdjęć z Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu. Najciekawsza w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest chyba ogromna kolekcja ciągników różnych typów, małych, większych, z napędem parowym i spalinowym. Ten ogromny zbiór przechowywany jest w gigantycznej, nowoczesnej hali odpowiednio klimatyzowanej, wzniesionej specjalnie w tym celu, by cała kolekcja mogła być właściwie pokazana, a każdy eksponat znalazł swoje godne miejsce

Na pierwszym planie najdroższy eksponat. To ciągnik rolniczy, tzw. ciągówka Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker, wyprodukowana przez Heinrich Lanz AG w Mannheim (Niemcy) w 1926 roku. Nominalną moc 12 koni mechanicznych zapewniał jednocylindrowy, dwusuwowy silnik średnioprężny z gruszą żarową o pojemności 6220 cm sześciennych, chłodzony cieczą. Maszyna miała dwa biegi (1+1). Ciągnik o wadze 1630 kg rozpędzał się do prędkości 4,3 km/h. Co ciekawe, by mieć ten egzemplarz na ekspozycji muzeum wydało niemal pół miliona złotych. Zapłacono za niego 479 400 zł, z czego 350 000 tys. w ramach dofinansowania z budżetu państwa.




Ciągnik rolniczy Case 10-18 produkcji J. L. Case Threshing Machine Company w Racine (USA) z roku 1920. Miał 10 koni mechanicznych mocy (7,3 kW) na zaczepie i 18 koni (13,2 kW) na kole pasowym. Cterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy o pojemności 3866 cm sześciennych sprawiał, że przy wadze 1542 kg Case 10-18 jechał do przodu z prędkością 3,6-5,6 km/h, a do tyłu rozwijał prędkość 3,6 km/h. Ciągnik ten został kupiony w Polsce, był już odrestaurowany i w dobrym stanie technicznym. To jeden z najstarszych ciągników w Polsce i jedyny egzemplarz zachowany w kraju. Unikatowy model, poszukiwany przez muzea techniczne i kolekcjonerów na całym świecie. Do muzeum w Ciechanowcu trafił 10 lipca 2023 r. Ciągnik Case 10-18 wytwarzany był w latach 1917-1922 i wyprodukowano 9512 egzemplarzy z tego modelu. Ta maszyna kosztowała 198 900 zł, a dofinansowanie z budżetu państwa na ten cel wyniosło 158 900 zł.







Amerykański ciągnik rolniczy Rumley Oil-Pull X 25-40.








Ursus C-328 wyprodukowany w Zakładach Mechanicznych Ursus w Warszawie w dzielnicy przemysłowej Ursus. Zakady te już nie istnieją, zostały zastąpione przez nowoczesne osiedla.



Ciągnik Ursus C-355 Zakładów Mechanicznych Ursus w Ursusie w Warszawie wyprodukowany w 1973 roku. Wysokoprężny, czterocylindrowy i czterosuwowy silnik o pojemności 3121 cm sześciennych, chłodzony cieczą, zapewniał moc 45 koni mechanicznych (33,1 kW). Maszyna ma 12 biegów (10+2). Traktor dysponował prędkością od 1,13 do 25,6 km/h do przodu. W jeździe do tyłu oferował prędkość od 1,47 do 6,29 km/h. Ważył 2700 kg.



Poczciwy Ursus C-330 wyprodukowany w Zakładach Mechanicznych Ursus w Ursusie w 1971 roku. 



Ciągnik Ursus C-328 produkcji Zakładów Mechanicznych Ursus w Ursisie (Warszawa). Wyprodukowany w 1963 roku, miał wysokoprężny, dwucylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 1960 cm sześciennych, chłodzony cieczą. Moc 28 koni mechanicznych (20,6 kW) umożliwiała rozpędzenie maszyny do 25 km/h. Ciągnik ważył 1520 kg, miał 8 biegów (6+2) i nomimalny uciąg 1530 kg.



Ten ciekawy ciągnik to Ursus C-45 "sagan na gumowych kołach" z 1948 r. Zakładów Mechanicznych Ursus w Ursusie. Ta polska, powojenna maszyna miała moc nominalną 45 koni mechanicznych (33,1 kW) dostarczaną przez jednocylindrowy, dwusuwowy średnioprężny silnik z gruszą żarową chłodzony cieczą. Pojemność tego motoru wynosiła 10300 centymetrów sześciennych. Maszyna miała nominalny uciąg 2200 kg i ważyła 3680 kg. Ursus C-45 osiągał prędkość od 3,3 do 16,7 km/h dzięki ośmiobiegowej skrzyni biegów (6+2).



Lanz Alldog A1305 to nośnik narzędzi produkcji zakładów Heinrich Lanz AG w Mannheim w Niemczech, wyprodukowany w 1955 roku. Miał moc nominalną 13 koni mechanicznych (9,6 kW). Wysokoprężny, jednocylindrowy, dwusuwowy, pionowy silnik o pojemności 533 centymetrów sześciennych chłodzony powietrzem rozpędzał się do prędkości 19 km/h. Miał siedem biegów (6+1) i ważył 1060 kg.




Jest tutaj spore stadko Dzików.









A to ciągnik trzykołowy Ursus C-308 produkcji Zakłądów Mechanicznych Ursus w Ursusie (Warszawa) z 1959 roku. Ten niewielki ciągnik miał jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem silnik gaźnikowy na mieszankę paliwową o pojemności 372 centymetrów sześciennych i mocy nominalnej 8 koni mechanicznych (5,9 kW). Cztery biegi (3+1), waga 290 kg i prędkość od 2,47 do 13 km/h.
 


Znajdziemy tu także Mrówkę. Mrówka M8-125B to glebogryzarka produkcji Gorzowskich Zakładów Przemysłu Leśnictwa w Gorzowie Wielkopolskim, wyprodukowana w 1972 roku. Urządzenie miało jednocylindrowy, chłodzony powietrzem gaźnikowy silnik o zapłonie iskrowym na mieszankę paliwową. Rozruch odbywał się ręcznie. Maszyna o wadze 56 kg spulchniała pas o szerokości od 140 do 700 mm na głębokość 100 mm z prędkością roboczą od 1 do 3 km/h. Mrówka była wykorzystywana do prac pielęgnacyjnych i uprawowych w szkółkach leśnych, ogrodach warzywnych i kwiatowych.


A to dziadek tych "drobiazgów" - jednoosiowy, ogrodniczy ciągnik BMB Plowmate wyprodukowany w 1943 r. w Wielkiej Brytanii.



Ciągniki parowe. Inaczej nazywano je lokomobilami.
 









Ciągnik Fordson E27N Major.



Czeski Zetor T-25 K produkcji zakładów Zbrojovka Brno w Brnie w Czechosłowacji, wyprodukowany w 1956 roku. Wysokoprężny, dwucylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 2080 cm sześciennych miał moc nominalną 25 koni mechanicznych (18,4 kW). Osiem biegów (6+2) zapewniało jazdę z prędkością do 18,6 km/h. Nominalny uciąg wynosił 1250 kg, a waga - 2130 kg.



Ciągnik Białoruś MTZ-50.



Ciągnik WTZ Uniwersal-2 z Włodzimierskiej Fabryki Traktorów we Włodzimierzu w ZSRR wyprodukowany w 1949 r. Nominalna moc to 22 konie mechaniczne (16,2 kW). Czterocylindrowy, czterosuwowy benzynowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 3600 cm sześciennych rozpędzał maszynę do 8,1 km/h. Traktor o czterobiegowej skrzyni (3+1) ważył 2108 kg.





Amerykański ciągnik Farmall F 20 produkcji fabryki International Harvester Company w Chicago z 1936 r. Czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 3600 cm sześciennych zapewniał moc nominalną 20 koni mechanicznych (14,7 kW). Pięciobiegowa (4+1) maszyna jeździłą z prędkościami od 3,6 do 6 km/h do przodu, a na wstecznym biegu osiągała 4,4 km/h. Ciągnik ten ważył 1995 kg.



Poniżej ciągnik Fordson F produkcji fabryki Henry Ford & Son w Dearborn w USA z 1918 r. Benzynowy, czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 4100 cm sześciennych zapewniał moc nominalną 20 koni mechanicznych (14,7 kW) i rozpędzał maszynę do 11,3 km/h. Maszyna ważyła 1324 kg i miała czterobiegową skrzynię (3+1).



Amerykański Titan 10-20 produkcji International Harvester Company w Milwaukee (USA) z 1917 roku. Naftowo-benzynowy dwucylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 8700 cm sześciennych, chłodzony cieczą, dostarczał moc nominalną 20 koni mechanicznych (14,7 kW). Maszyna rozpędzała się do 4,5 km/h, miała trzy biegi (2+1) i ważyła 2372 kg.



Ciągówka Lanz Gummi-Mops produkcji zakładów Heinrich Lanz AG w Mannheim w Niemczech z 1923 roku. Ten traktor miał moc 8 KM (5,9 kW), dostarczaną przez średnioprężny, jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 3820 cm sześciennych z gruszą żarową. Maszyna miała dwa biegi (1+1), waży 1250 kg i rozpędzała się do 5,2 km/h.



Na koniec jeszcze swojski Mazur.



Niesamowita kolekcja pisanek w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu.
























  
Więcej ciekawych miejsc do odwiedzenia znajdziesz pod adresem www.wycieczkazadyche.pl lub po prostu wycieczkazadyche.pl.

Znasz? Skomentuj!