30 czerwca 2024

Kładka na Wiśle w Warszawie. Wietrzny spacer

Wyprawa na kładkę na Wiśle w Warszawie stała się nowym celem wycieczek weekendowych w stolicy. Wieczorny spacer ze słońcem, znikającym za panoramą wieżowców Śródmieścia i Woli może dostarczyć wspaniałych wrażeń. Kładka nad Wisłą w Warszawie kusząco opiera się o Pragę, zachęcając do odwiedzenia choć najbliższej okolicy na prawym brzegu królowej polskich rzek.

Kładka na Wiśle bestsellerem

Kładka pieszo-rowerowa na Wiśle w Warszawie jest hitem i od razu pobiła rekordy popularności. W pierwszym tygodniu od jej otwarcia, które miało miejsce w czwartek 28 marca 2024 r. odwiedziło ją ponad 200 tys. ludzi. Nowa atrakcja turystyczna Warszawy ma 452 metry długości. Szerokość kładki na Wiśle to 6,9 metra, a w środkowej częsci koryta rzeki Wisły kładka rozszerza się do 16,3 metrów. Nie wiem, czy to zamierzone, ale jest genialne w swojej istocie. Na wiślanej kładce wieje silna rzeczna bryza, nie sposób się przed nią schować, zacina, a ponieważ dmucha wzdłuż koryta Wisły, to idąc mostem, jesteśmy smagani wiatrem z boku. Ale w najszerszej części mostu są wykładane drewnem ławki, umiejscowione na pochyłym fragmencie brzegu przeprawy, który wygląda jak jakiś żagiel i świetnie osłania od wiatru. To, jak trybuna na stadionie kolarskim. Delikatnie mówiąc: abstrakcja. Ale działa i tutaj wiatr nie przeszkadza. Tu można spokojnie zasiąść i chłonąć Wisłę z okolicznymi panoramami w całej ich okazałości. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu.


Most pieszo-rowerowy na Wiśle opiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, czyli od strony Śródmieścia, przed ostatnim filarem, na wysokości Wybrzeża Kościuszkowskiego i Mariensztatu, przeprawa rozwidla sią na dwie odnogi. które zostały przerzucone nad bulwarami w osi ul. Karowej. Ma też wygodne schody po których można wpiąć się na górę z Bulwarów Wiślanych. Po prawej stronie rzeki Wisły przez przejście dla pieszych kładka wyrzuca ludzi wprost do Pomnika Kościuszkowców. A dalej można zejść na tę prawdziwą Pragę. I zobaczyć, co ma do zaoferowania. Sporo było dyskusji, sporo było kontrowersji. Te różnice zdań w ssrawie kładki nie zniknęły. Ale teraz jest głos jej zachwyconych użytkowników. Oni nie oddaliby jej za nic na świecie. Budowa kładki pieszo-rowerowej na Wiśle kosztowała Warszawę 154 miliony złotych. Przejście przez kła    dkę trwa 

Agrafka czy błyskawica?

To nie pierwszy most przy ul. Karowej. Już w latach 20. XX wieku rozważany był projekt budowy 1,5-kilometrowej przeprawy dla tramwajów, pieszych i pojazdów kołowych. Spółka Zieleniewski i Fitzner-Gamper z Krakowa wygrała nawet w 1937 roku przetarg na budowę takiego mostu. Jezdnia tej przeprawy miała mieć 17 metrów szerokości, a sześcioprzęsłowy most miał mieć pięć filarów. W 1945 roku rzeczywiście powstał w tym miejscu most saperski. Specjaliści z Armii Czerwonej zbudowali drewniany most o 23 przęsłach, który miał szerokość 6,5 metra, z chodniki dla pieszych 1,5-metrowej szerokości.


Nowa kładka turystyczna na Wiśle miała więc w zamyśle połączyć ulicę Okrzei na Pradze i Karową w Śródmieściu. Były plany, że most powstanie w latach 1918-1919. Nic z tego nie wyszło. Od tej pory budowa się opóźniała. 14 października 2021 r. miasto Warszawa poinformowało, że wykonawcą będzie Budimex, a 23 listopada 2021 r. podpisana została umowa z firmą realizującą projekt. Budowa rozpoczęła się od palowania dna Wisły. W grudniu 2022 r. zakończyła się budowa betonowych filarów kładki. Pierwsze przęsło zostało położone w kwietniu 2023 r. po stronie praskiej. Ostatnie przęsło zostało położone w październiku 2023 r. 28 marca 2024 r. kładkę oddano do użytku. To nowa atrakcja turystyczna w Warszawie. Widziana z lotu ptaka kładka na Wiśle ma kształt błyskawicy. Wyłoniona w konkursie nazwa to z kolei "Agrafka". Nie było jednak pewności, czy Rada Warszawy taką nazwę przyjmie.

Kładka nad Wisłą - kontrowersje

W ciągu pierwszego roku funkcjonowania kładkę na Wiśle pokonało pieszo lub na rowerze 3,5 miliona osób. Rowerzystów było 26 procent. Mimo popularności inwestycji, nie brakowało kontrowersji. Rowerzyści zarzucali, że most jest w złym miejscu - jest słabo skomunikowany z pozostałymi szlakami rowerowymi i nie pozwala na bezkolizyjny przejazd na Powiśle i Pragę. Z każdej strony Wisły kończy się bowiem na bulwarach, brakuje przedłużenia wiaduktów, które pozwoliłyby wjechać głębiej w dzielnice. Inny zarzut dotyczył słabego rozdzielenia ruchu. Cykliści mogą w godzinach szczytu pieszego przejechać przez most w tempie spacerowym. Jest wiele kolizyjnych sytuacji z udziałem spacerowiczów. Miasto twierdzi, że to droga spacerowa, atrakcja turystyczna, a droga dla rowerów z prawdziwego zdarzenia jest na sąsiednim Moście Świętokrzyskim. 


Pretensje budziła cena - 154 miliony zł można byłoby wykorzystać lepiej gdzie indziej - mówili przeciwnicy, zwracając uwagę, że w wygranym przetargu figurowała kwota 120 milionów zł. Było więc drożej. W dodatku budowa trwała dwa lata - według krytyków - za długo.
Nawierzchnia mostu została wykonana z materiału, który szybko się brudzi. Zostają ślady od opon rowerowych, a koszty czyszczenia są niebagatelne. 
Krytycy zwrócili uwagę, że przy masach ludzi obecnych na moście, można odczuć drgania konstrukcji. Miasto zapewniło jednak, że most przeszedł odpowiednie próby obciążeniowe i jest bezpieczny. 
Rada Warszawy przegłosowała uchwałę, zgodnie z którą patronką mostu została znana rzeźbiarka Magdalena Abakanowicz.
Najgorsze, że na kładce pojawiła się masa nielegalnych ogłoszeń, wśród nich nawet takich, które namawiają do kupna zabronionych substancji. Nie brakuje bohomazów i śmieci, z których sprzątaniem różnie bywa.

Dojazd do kładki na Wiśle w Warszawie

Jak dojechać do kładki na Wiśle w Warszawie? By dostać się na kładkę na Wiśle w Warszawie najlepiej dostać się na przystanek autobusowo tramwajowy na wiadukcie mostu Śląsko-Dąbrowskiego u stóp Zamku Królewskiego w Warszawie.


Inny sposób to zejść z Placu Zamkowego w kierunku Wisły, a następnie na bulwary wiślane, by spacerem dojść do widocznej z daleka kładki na Wiśle.
Można też podjechać samochodem na Mariensztat lub od strony Pragi Północ w okolice ul. Okrzei.
Jeśli się zgubimy, warto kliknąć w Mapy Google.



Zobacz zdjęcia kładki na Wiśle.



























Więcej ciekawych miejsc do odwiedzenia znajdziesz pod adresem www.wycieczkazadyche.pl lub po prostu wycieczkazadyche.pl.


Znasz? Skomentuj!